Maistas su Meile
Leave a comment

Sveika mityba – būtinybė mūsų gerai savijautai

Apie sveiką mitybą prirašyta labai daug. Tačiau, tai yra tema verta tiek daug mūsų dėmesio. Drąsiai galiu teigti, kad sveika mityba yra būtinybė, nes mūsų vartojamas maistas turi įtakos mūsų sveikatai, savijautai, odos būklei ir aplamai gyvenimo kokybei. O tai yra labai daug. Taip pat nereikia pasiduoti mitams, kad sveika mityba yra brangu ar, kad tai tiesiog – mada. Žinoma norint išvengti mados gudrybių, būtina skaityti etiketes.


Pereinant prie sveikos mitybos dažnai kyla klausimas, kas tai yra sveika mityba: vegetarizmas, veganizmas, žaliavalgystė… Tačiau svarbiausia, manau, yra nepulti į kraštutinumus ir stengtis rasti balansą bei klausytis savo kūno. Pavyzdžiui, jei labai mėgstate saldumynus, tai pradžioje reikia tiesiog mažinti kiekį, svarbu nesielgti drastiškai ir nekankinti savęs emociškai. Taip pat jeigu esate įpratę labai dažnai valgyti mėsą ir nuspręsite iškarto jos atsisakyti, organizmui bus didžiulis šokas. Pirmiausia reikia tiesiog mažinti kiekį. Pvz., jei valgote mėsą tris kartus per dieną, pradėkite valgyti vieną kartą per dieną, vėliau valgykite tik du, tris kartus per savaitę, pereikite tik prie lėsos mėsos (vištienos, triušienos), lygiagrečiai padidinkite suvalgomų daržovių kiekį, į mitybą įtraukite avinžirnius, pupeles, lęšius, tofu, kurie puikiai atstoja mėsą. Taip padėsite savo organizmui palaipsniui pereiti prie lengvesnės mitybos ir išvengsite sveikatos problemų, kaip nusilpęs kraujas ir pan. Nes dažnai žmonės staiga nustoję valgyti mėsą be organizmo paruošimo, neįtraukę į savo racioną vertingų produktų, atstojančių mėsą, dėl sveikatos problemų, yra priversti vėl pradėti valgyti mėsą. Žinoma, yra visokių išimčių ir kiekvienas atvejis yra individualus ir unikalus…

Jei kalbėti apie savo patirtį, tai mėsos nebevalgau beveik du metai, tačiau prieš atsisakant mėsos, nebuvau girdėjusi, kad svarbu palaipsniui pereiti prie lengvesnės mitybos, bet, kai pasižiūriu atgal, mano organizmas buvo gudresnis ir tiesiog pamažu „vedė“ mane prie mėsos atsisakymo (nors net neturėjau minties atsisakyti valgyti mėsą), pradžioje tiesiog nebegalėjau valgyti riebios taip mėgstamos mėsos, perėjau prie liesos mėsos (iš vietos ūkininkų), pradėjau jos norėti vis mažiau, mano racione atsirado avinžirniai, lęšiai, kurių anksčiau nevalgiau ir pan. Toks lengvas „pačio“ organizmo pasiruošimas vyko kelis metus, bet, kaip minėjau, kiekvieno atvejis yra individualus, todėl svarbu klausytis savo kūno.


Gerinant savo mitybą svarbu atkreipti dėmesį ir į maisto produktus, kurie skatina parazitų ir grybelių augimą mūsų organizme. Pirmiausia, tai yra CUKRUS. Jo vartojimas taip pat turi įtakos ir odos būklei bei savijautai. Žinoma, geriausia yra visiškai jo atsisakyti, bet kaip ir minėjau, jei labai mėgstate saldumynus, iškarto atsisakyti bus labai sunku, pradžioje tiesiog mažinkite suvalgomą kiekį. Taip pat svarbu atkreipti dėmesį į etiketes, nes cukraus yra labai daug kur, pradedant duona, baigiant įvairiais padažais ir pan. Cukraus atsisakymas nėra vien tik, kad nebevalgysiu saldumynų ar nedėsiu cukraus į arbatą. Taip pat nereikėtų pasiduoti bumui, kad sveika vartoti rudąjį cukrų, jis taip pat – cukrus. Tačiau tikrai yra puikių maisto produktų, kuriais galime pakeisti cukrų (nes mūsų organizmui būtinas natūralus cukrus, nes jo trūkstant linkstame į melancholiją, liūdesį ir pan. (čia jau galima plėtoti kitą temą)):

  • tai pirmiausia gerai prinokę vaisiai, pvz., bananai, mangai, figos, vynuogės
  • datulės
  • klevų, agavų sirupas (tinka kepiniams, vietoj uogienių ir pan.)
  • medus
  • stevija


Taip pat rekomenduojama atsisakyti maisto produktų turinčių gliuteno (tai kviečiai, rugiai, miežiai, perlinės kruopos, manų kruopos), tai maisto produktai, kurie kemša mūsų žarnyno sieneles. Jei sunku atsisakyti, tai bent jau mažinti suvalgomą kiekį. Esame labai pripratę valgyti duoną, vaikai blynus, pyragus, bandeles ir pan. Tačiau visą tai galime valgyti, pakeitę gliuteno turinčius produktus į:

  • ryžių miltus (tik geriausia rinktis rudus neapdorotus ryžius)
  • kukurūzų miltus
  • grikių miltus
  • avižas
  • įprastus makaronus pakeisti į ryžių, kukurūzų, grikių makaronus, kurie taip pat yra labai skanūs

Pavyzdžiui, mano šeima labai mėgsta blynus ir mažinant maisto produktų turinčių gliuteno, mes jų neatsisakėme. Tiesiog kepame juos kitaip- vietoj įprastų miltų naudojame ryžių, kukurūzų, grikių miltus, kad būtų minkštesni įtarkuojame obuolių, cukrų ir uogienę pakeičiame klevų sirupu, vietoj karvės pieno, naudojame augalinį pieną (avižų, ryžių). Blynai išeina puikaus skonio. Nebūtina atsisakyti mėgstamų patiekalų (bent jau pradžioje), tiesiog juos galime pakeisti į sveikesnius mūsų organizmui maisto produktus. Taip pat iš grikių, ryžių miltų galime išsikepti skanią duoną ar net pyragą. Vaikai taip pat labai mėgsta makaronus, bet nebūtina jų visiškai atsisakyti, tiesiog įprastinius su gliutenu, galime pakeisti į makaronus iš ryžių, grikių ar kukurūzų miltų.

 

Pieno produktai. Teigiama, kad karvės pieno produktus mūsų organizmas sunkiai suvirškina, nes turi sunkiai įsisavinamo kazeino, taip pat skatina gleivių gamybą, tad ypač rekomenduojama karvės pieno produktų nevalgyti peršalus. Teigiama, kad tik ožkos pieną žmogaus organizmas pasisavina lengviau. Tad, jei sunku atsisakyti pieno produktų, retkarčiais galima vartoti ožkos pieno produktus. Tačiau puikiausiai įprastinį pieną galime pakeisti į augalinį pieną: avižų, ryžių, sojų. Su augaliniu pienu puikiai iškepsime ir blynus, ir išvirsime vaikų mėgstamas košes (avižų, kukurūzų, ryžių) ir kt. pat rekomenduojama atsisakyti kavos. Kava sekina inkstus, išplauna reikalingus skysčius ir yra daugybė kitų aspektų dėl ko kava nėra gerai mūsų sveikatai.

Taip pat nekartą teko skaityti, kad kava – legali narkotinė medžiaga. Iš savo patirties tam pritariu. Galiu drąsiai teigti, kad turėjau priklausomybę kavai ir niekada nebūčiau patikėjusi, kad jos nebegersiu. Per dieną 3-5 puodeliai kavos. Ryte vos pramerkus akis – kava. Bloga nuotaika, energijos stoka- į pagalbą kava. Tačiau čia svarbų vaidmenį vėl suvaidino pats organizmas, visada turėjau žemą kraujo spaudimą. Netikėtai nežymiai pakilo kraujo spaudimas ir išgėrus kavos dar labiau reagavo ir širdis. Tiesiog nebegalėjau gerti kavos, pats kūnas priešinosi. Po sunkių dviejų savaičių supratau, kad galiu gyventi ir be kavos. Kaip dabar smagu gyventi ir suprasti, kad tavo rytas gali puikiai prasidėti ir be kavos, kad neskaudės galvos, nes ryte pavėlavai išgerti kavos, be galo smagu, kad energijos kiekis nepriklauso nuo kavos… 


Jei atsisakius kavos pereinamuoju laikotarpiu yra sunku ir organizmas pripratęs prie rytinio „stimulo“, galima gerti žaliąją arbatą, bet jos taip pat rekomenduojama atsisakyti. Geriausia rinktis žolelių (ypač Lietuvoje augintų) arbatą. O ryte geriausia dar nevalgius išgerti stiklinę vandens, šilto virinto vandens, kuris puikiai valo šlakus iš organizmo, taip pat daug kas pastebėjo, kad toks rytinis vandens pasirinkimas, labai gražina veido odą.


Druska. Baltoji rafinuota druska yra išvalyta su chloru, su cheminėm medžiagom, tokia druska nėra naudinga mūsų organizmui. Žinoma geriausia išvis atsisakyti druskos, bet pradžioje reikėtų pradėti bent mažinti jos kiekį ir geriausia pradėti naudoti nerafinuotą himalajų druską. Druską geriausia dėti virimo pabaigoje, tokiu būdu suvartosime mažiau druskos.


Mėsa. Žinoma, kad dėl mėsos vartojimo yra daugybė skirtingų nuomonių. Valgantiems mėsos patiekalus, rekomenduojama, kaip jau minėjau, bent jau mažinti kiekį, nes dažniausiai žmonės vartoja mėsos tikrai per daug – netgi tris kartus per dieną ir taip diena iš dienos, o dar lietuvių įprotis mėsą valgyti su bulvėmis, kas labai apsunkina virškinimą. Tačiau ar visiškai atsisakyti mėsos,- tai labai individualu, ir svarbu kiekvienam rasti balansą ir klausytis savo kūno. Yra teigiama, kad dideli gyvūnai (kiaulė, jaučiai), suvokia, kad yra žudomi ir išskiria toksinus, adrenaliną, baimę į mėsą, tokia mėsa tampa „užnuodyta“ ir žmogus pavalgęs jaučiasi prastai, padidėja agresija ir pan. Taip pat turbūt daugumai yra žinoma, kad gyvūnai yra auginami modifikuotu pašaru, antibiotikais ir pan. Jau nekalbu apie skerdyklas, kaip jose yra elgiamasi su gyvūnais, internete yra filmuotos medžiagos kurią galbūt pravartu pažiūrėti. Jei vis dėlto nuspręsite mėsą valgyti ar pradžioje kol atsisakysite mėsos, pereikite prie mažų gyvūnų mėsos: vištienos, kalakutienos, triušienos, mažinkite suvalgomą kiekį, rinkitės Lietuvos ūkininkų augintą gyvūnų mėsą.


Ieškant mityboje balanso – didžioji dalis turėtų būti augalinės kilmės. Ypatingai rekomenduojama valgyti lietuviškas, savo ar vietos ūkininkų augintas daržoves: kopūstus, morkas, burokėlius, ypatingai žiemos metu raugintus kopūstus ir kitas raugintas daržoves. Žinoma Lietuvos klimatas sveiku žaliavalgiu maistu leidžia mėgautis tik vasarą. Tačiau žiemos metu mums labiau reikalingas šiltas maistas: sriubos, troškiniai, todėl čia labai pasitarnauja lietuviškos daržovės, sotūs avinžirniai, pupelės, lęšiai, rudieji ryžiai, bolivinės balandos ir kt. Taip pat į mitybos racioną naudinga įtraukti kuo daugiau įvairių sėklų, riešutų, jūros dumblių, šalto spaudimo įvairių aliejų ir žinoma kuo daugiau daržovių, vaisių ir uogų.


Taip pat būtina išskirti maisto produktus, kurie turi natūralių probiotikų, skatinančių gerųjų žarnyno bakterijų augimą: pomidorai, artišokai, svogūnai, česnakai, cukorija, kiaulpienių lapai, šparagai, smidrai, porai, uogos, linų sėmenys, ankštiniai, bananai ir jau ankščiau minėti- jūros dumbliai bei raugintos daržovės: kopūstai, agurkai, burokėliai ir kt. Labai rekomenduojama juos įtraukti į savo racioną, nes šie maisto produktai tikrai pasitarnaus Jūsų puikiai žarnyno veiklai, pagerins odos būklę ir žinoma Jūsų savijautą.


Linkiu Jums atrasti, tai kas Jūsų kūnui labiausiai tinka. Mylėkite save ir rūpinkitės, ką valgote. Kaip ir visame kame gyvenime, taip ir mityboje svarbu – balansas ir harmonija. Atraskite tai ir klausykitės savo kūno, ir jis tikrai pašnibždės, kas Jums šiuo metu geriausia.


Filed under: Maistas su Meile

by

Esu didžiuliame džiaugsme ir dėkingume galėdama būti, kurti ir rašyti šioje šviesioje erdvėje. Džiaugiuosi mieloji/-asis, kad tu taip pat atradai šią nuostabią erdvę. Aukime kartu, miela siela. ♡

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *